Regulamin utrzymania czystości i porządku w Mieście Zielonka
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Zielonka, zgodnie z wymaganiami art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 888).
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie
nieruchomości
§ 2
Właściciele nieruchomości położonych na terenie Miasta Zielonka, na których powstają odpady komunalne mają obowiązek utrzymywania czystości i porządku na terenie swoich nieruchomości poprzez:
1. Wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2. Przekazywanie odpadów komunalnych powstałych na nieruchomościach w odpowiednich pojemnikach w tym workach, z częstotliwością określoną w Regulaminie;
3. Utrzymanie w należytym stanie urządzeń służących do zbierania odpadów komunalnych.
4. Selektywne zbieranie następujących rodzajów odpadów komunalnych z podziałem na:
1) papier;
2) szkło;
3) metale;
4) tworzywa sztuczne;
5) odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
6) bioodpady;
7) przeterminowane leki i chemikalia;
8) zużyte baterie i akumulatory;
9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
10) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
11) popiół;
12) zużyte opony;
13) komunalne odpady budowlane i rozbiórkowe;
14) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki – odpowiednio zabezpieczone.
5. Odpady niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne w pojemniku, nie mogą zawierać odpadów wymienionych w pkt. 4.
§ 3
1. W obowiązku właścicieli nieruchomości leży uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, z wyłączeniem chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych poprzez:
1) zamiatanie / zgrabianie oraz zbieranie powstałych zanieczyszczeń;
2) usuwanie zagrożeń powodujących śliską nawierzchnię z zachowaniem wymagań określonych w przepisach dotyczących rodzajów i warunków stosowania środków, które mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach;
3) uprzątnięcie z chodnika piasku lub kruszywa użytego do likwidacji śliskiej nawierzchni, niezwłocznie po ustaniu przyczyn powodujących konieczność jego stosowania;
4) przystąpienie do prac porządkowych niezwłocznie po ustaniu opadów atmosferycznych.
2. Obowiązek oczyszczania z błota, śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie ich w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.
§ 4
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się:
1) na terenie nieruchomości niesłużącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że wykonywane jest to przy pomocy środków ulegających biodegradacji, a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone są w szczelnych zbiornikach bezodpływowych. Ścieki takie nie powinny być odprowadzane bezpośrednio do wód lub do ziemi;
2) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.
2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się wtedy, gdy nie spowodują zanieczyszczenia środowiska a powstające w wyniku naprawy odpady, będą gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie, zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach.
Rozdział III
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników lub worków i utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5
1. Jeśli przepisy niniejszego Regulaminu nie stanowią inaczej, do zbierania odpadów komunalnych stosuje się szczelne pojemniki lub worki wykonane z trwałego materiału, w szczególności metalu lub tworzywa sztucznego, wyposażone w klapy, pokrywy lub wiązania, umożliwiające ich zamknięcie, oznakowane w sposób jednoznacznie wskazujący na rodzaj zbieranych w nich odpadów.
2. Konstrukcja pojemników powinna umożliwiać ich opróżnianie przy użyciu grzebieniowego, bramowego lub hakowego mechanizmu załadowczego pojazdów przeznaczonych do odbioru odpadów albo hydraulicznego dźwigu samochodowego.
§ 6
Pojemniki oraz worki do zbierania poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych oznacza się kolorem:
1) żółtym oznaczonych napisem "Metale i tworzywa sztuczne" - jeśli zbiera się w nich metale, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady z tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
2) zielonym oznaczonych napisem "Szkło" - jeśli zbiera się w nich szkło w tym odpady opakowaniowe ze szkła;
3) niebieskim oznaczonych napisem "Papier" - jeśli zbiera się w nich papier, w tym odpady z tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury;
4) brązowym oznaczonych napisem "Bio" - jeśli zbiera się w nich bioodpady;
5) czarnym - jeśli zbiera się w nich odpady niesegregowane (zmieszane).
§ 7
1. Do zbierania papieru, tworzyw sztucznych, metali, odpadów opakowaniowych wielomateriałowych, szkła oraz bioodpadów stosuje się pojemniki lub worki o budowie zapewniającej ochronę przed negatywnym wpływem opadów atmosferycznych i rozwiewaniem.
2. Do zbierania odpadów na drogach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, stosuje się pojemniki, wykonane z materiałów niepalnych, o konstrukcji zabezpieczającej odpady przed opadami atmosferycznymi i rozwiewaniem.
3. Do zbierania bioodpadów, które można kompostować, służą kompostowniki. Pojemność kompostownika powinna być dostosowana do ilości bioodpadów przeznaczonych do kompostowania.
§ 8
1. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników oraz worków przeznaczonych do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz segregowanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych na terenie Miasta Zielonka:
1) pojemniki na odpady o pojemności minimalnej 110 l;
2) worki do odpadów zmieszanych o minimalnej pojemności 60 l;
3) worki do selektywnej zbiórki odpadów o minimalnej pojemności 80 l;
4) worki do odbioru bioodpadów o minimalnej pojemności 60 l;
5) kontenery o minimalnej pojemności 2 m³;
6) kosze uliczne o minimalnej pojemności 30 l.
2. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne powinny być gromadzone w zamkniętych i szczelnych pojemnikach, kontenerach lub workach, wyłącznie przeznaczonych do tego celu, o minimalnej pojemności, uwzględniając następujące normy:
1) dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych minimum 30 l pojemności pojemnika na osobę, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;
2) dla budynków wielolokalowych minimum 15 l pojemności pojemnika na osobę;
3) dla działek wykorzystywanych jako rekreacyjne - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdą nieruchomość w okresie użytkowania tej nieruchomości;
4) dla szkół wszelkiego typu – 3 l na każdego ucznia i na każdego pracownika;
5) dla żłobków i przedszkoli – 3 l na każde dziecko i na każdego pracownika;
6) dla lokali handlowych na każde 10 m² powierzchni całkowitej lokalu musi przypadać 50 l pojemności pojemnika, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
7) w odniesieniu do punktów handlowych poza lokalem musi przypadać co najmniej 40 l na każdego zatrudnionego, przy czym na jeden punkt musi przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
8) w odniesieniu do lokali gastronomicznych na jedno miejsce konsumpcyjne musi przypadać co najmniej 15 l pojemności pojemnika, dot. to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
9) dla ulicznych punktów szybkiej obsługi co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
10) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;
11) dla hoteli, domów opieki, pensjonatów itp. – 20 l na jedno łóżko.
3. W lokalach handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego kosza na odpady.
4. Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny powinny być gromadzone w workach o pojemności określonej w § 8 ust. 1, grubość folii powinna wynosić minimum 0,06 mm, w kolorach określonych w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 906).
5. Pojemniki, należy utrzymywać w stanie technicznym uniemożliwiającym wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.
6. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych powinny być trwale i czytelnie oznakowane w widocznym miejscu, na jaki rodzaj odpadu są przeznaczone, nie powinny wydzielać nieprzyjemnego zapachu oraz nie powinny być uszkodzone.
7. Pojemniki muszą mieć konstrukcję umożliwiającą ich opróżnienie przez pojazd firmy odbierającej odpady.
8. Kosze na odpady ustawione na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego powinny być rozstawione w taki sposób oraz w takiej ilości, aby zapewniały utrzymanie czystości w miejscach publicznych.
9. Właściciel nieruchomości ustala potrzebną ilość pojemników w oparciu o wskaźniki określone w § 8 ust 2 oraz liczbę osób zamieszkujących nieruchomość zgodnie z wypełnioną deklaracją oraz częstotliwością odbierania odpadów, odrębnie dla każdego z rodzajów zabudowy mieszkaniowej.
10. Jeżeli mieszkańcy wystawiający odpady niesegregowane (zmieszane) w pojemnikach przekroczą pojemność pojemnika, mogą równocześnie pozostałe odpady wystawić w czarnych workach, które mieszkańcy zapewniają we własnym zakresie.
§ 9
Jeżeli położenie lub charakter nieruchomości uniemożliwia lub utrudnia wyposażenie jej w pojemniki lub worki o pojemności obliczonej zgodnie z § 8 ust. 2, dopuszcza się wyposażenie takiej nieruchomości w pojemnik lub worek o mniejszej pojemności, o ile częstotliwość opróżniania tego pojemnika przez podmiot odbierający odpady komunalne będzie gwarantowała w każdym tygodniu możliwość pozbywania się odpadów o objętości odpowiadającej łącznej minimalnej pojemności pojemników.
§ 10
Utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym polega w szczególności na okresowym myciu i dezynfekcji pojemników, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy oraz ich wymianie w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia uniemożliwiającego dalsze użytkowanie
Rozdział IV
Utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów
§ 11
Właściciele nieruchomości utrzymują w odpowiednim stanie sanitarnymi porządkowym miejsca gromadzenia odpadów poprzez:
1) gromadzenie odpadów jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach, w taki sposób, aby nie dochodziło do ich zmieszania;
2) zabezpieczenie miejsc gromadzenia odpadów przed przypadkowym rozprzestrzenianiem się odpadów;
3) ustawienie pojemników na równej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem wody i błota.
Rozdział V
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 12
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w pojemnikach lub workach określonych w § 5.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wystawiania pojemników lub worków przed teren nieruchomości, w miejscu umożliwiającym swobodny do nich dojazd, przy krawędzi jezdni lub przy altanie śmietnikowej w terminach określonych harmonogramem, do godziny 7:00 rano.
4. Ustala się następującą częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
1) dla nieruchomości zamieszkałych z obszarów zabudowy jednorodzinnej:
a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - jeden raz na dwa tygodnie; wystawiane przed posesję w dni wyznaczone w harmonogramie;
b) odpady zbierane w sposób selektywny (papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe) - jeden raz w miesiącu; wystawiane przed posesję w dni wyznaczone w harmonogramie;
c) bioodpady – 1 raz na 2 tygodnie w okresie od 1 kwietnia do 31 października oraz 1 raz w miesiącu w okresie od 1 listopada do 31 marca, wystawiane przed posesję w dni wyznaczone w harmonogramie.
2) dla nieruchomości zamieszkałych z zabudowy wielolokalowej:
a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – osiedle Wolności 5 razy w tygodniu, a pozostałe budynki wielolokalowe 2 razy w tygodniu; (wiaty śmietnikowe i przed posesją);
b) odpady zbierane w sposób selektywny (papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe) – 1 raz w tygodniu;
c) bioodpady – 1 raz na tydzień w okresie od 1 kwietnia do 31 października oraz 1 raz w miesiącu w okresie od 1 listopada do 31 marca.
5. Ustala się następującą częstotliwość i sposób pozbywania się pozostałych odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
1) meble oraz inne odpady wielkogabarytowe - należy oddawać na bieżąco do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
2) odpady zbierane w sposób selektywny, takie jak: papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady – zgodnie z Harmonogramem oraz na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK). Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) przyjmować będzie wyłącznie bioodpady: gałęzie, konary, choinki oraz krzewy;
3) odpady budowlane i rozbiórkowe - należy oddawać na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
4) przeterminowane leki - na bieżąco można oddawać do punktów zbiórki zlokalizowanych w aptekach, budynku Urzędu Miasta Zielonka oraz w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
5) chemikalia - na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – w punktach sprzedaży z godnie z obowiązującymi przepisami oraz na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
7) zużyte oleje - na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
8) zużyte baterie i akumulatory - na bieżąco do punktów zbiórki tych odpadów (placówki oświatowe i budynek Urzędu Miasta Zielonka) oraz w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
9) popiół – na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
10) zużyte opony - na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
11) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki (odpowiednio zabezpieczone) - na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK);
12) odpady niebezpieczne - na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK).
6. Dostarczający odpady do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK) ma obowiązek ich rozładunku i umieszczenia w miejscach i w sposób wskazany przez obsługę Punktu.
7. Dopuszcza się na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostowanie bioodpadów we własnym zakresie, na własne potrzeby, w sposób niepowodujący uciążliwości sanitarnych (zapachowych) dla otoczenia. Bioodpady mogą być gromadzone bezpośrednio na nieruchomościach, na których powstały, zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, w przydomowych kompostowniach, zlokalizowanych w miejscu wydzielonym na terenie nieruchomości, w sposób zapobiegający rozproszeniu się kompostowanych odpadów.
8. Posiadanie kompostownika i kompostowanie w nim bioodpadów zwalnia właścicieli nieruchomości wskazanych w ust. 7 z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na bioodpady.
9. Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, w przypadku zadeklarowania przez właściciela, kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych. W takim przypadku właściciel nieruchomości kompostujący bioodpady nie może wystawiać brązowych worków z napisem „bio” przed posesję. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, korzystający ze zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zadeklarowania przez właściciela, kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych mogą dostarczać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych bioodpady, których nie można kompostować.
10. Odpady komunalne z koszy z terenów przeznaczonych do użytku publicznego – parki, przystanki autobusowe należy usuwać w dni robocze, przy czym zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy i wysypywania się z nich odpadów.
11. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych obowiązani są do przekazywania odpadów komunalnych podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do Rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu gminy Zielonka, prowadzonego przez Burmistrza Miasta Zielonka. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
12. W przypadku prowadzenia na nieruchomości działalności gospodarczej, w wyniku której powstają odpady inne niż komunalne, do zbierania, gromadzenia, pozbywania się tych odpadów z terenu nieruchomości oraz ich zagospodarowania mają zastosowanie przepisy ustawy o odpadach.
13. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe obowiązani są opróżniać je z częstotliwością, zapewniającą niedopuszczenie do przepełnienia się ich i wylewania nieczystości ciekłych na powierzchnię gruntu lub wód, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku.
14. Właściciele nieruchomości obowiązani są do przekazywania nieczystości ciekłych podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i ich transportu, posiadającemu zezwolenie Burmistrza Miasta Zielonka na świadczenie tego rodzaju usług na podstawie podpisanej umowy. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Rozdział VI
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 13
1. Wytwórcy odpadów komunalnych zobowiązani są do stosowania takich form konsumpcji oraz surowców i materiałów, które pozwolą utrzymywać ilość wytworzonych odpadów na możliwie najniższym poziomie.
2. Bioodpady powstające w gospodarstwach domowych powinny być w miarę istniejących możliwości w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostowniach w zabudowie jednorodzinnej.
Rozdział VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 14
1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.
2. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy w szczególności:
1) stały i skuteczny nadzór nad zwierzętami domowymi uzależniony od cech osobniczych zwierzęcia i potencjalnego zagrożenia;
2) zachowanie środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi i zwierząt oraz w szczególności dołożenie wszelkich starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia i nie zanieczyszczały miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku;
3) przebywanie psa bez dozoru jest dozwolone wyłącznie na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający jego wydostanie się na zewnątrz;
4) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, poprzez umieszczenie w szczelnych, nieulegających szybkiemu rozkładowi workach na psie odchody, które należy umieszczać w koszach; obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników oraz osób niepełnosprawnych, korzystających z psów opiekunów;
5) utrzymujący zwierzęta domowe przy ich przewozie i przenoszeniu są zobowiązani stosować środki ochrony niezbędne dla bezpieczeństwa innych osób i zwierząt oraz dla utrzymania czystości w miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.
Rozdział VIII
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 15
1. Na terenach zajętych pod budownictwo wielolokalowe, instytucje użyteczności publicznej centra handlowe, hotele, ogrody działkowe, obowiązuje zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich.
2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich przy spełnieniu następujących warunków:
1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do utrzymywania zwierząt, spełniających wymogi ustawowe;
2) utrzymywanie zwierząt gospodarskich będzie prowadzone z zachowaniem czystości i porządku na nieruchomości;
3) przestrzegane będą przepisy sanitarno–epidemiologiczne;
4) zwierzęta będą zabezpieczone przed opuszczeniem nieruchomości.
Rozdział IX
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia
§ 16
1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowane obiektami użyteczności publicznej;
2) mieszkaniowej zabudowy jednorodzinnej i wielolokalowej;
3) miejsca zbierania odpadów komunalnych, w tym altany śmietnikowe;
4) korytarze piwniczne;
5) inne pomieszczenia, a w szczególności pomieszczenia gospodarcze, magazyny, wiaty.
2. Deratyzację przeprowadza się dwukrotnie w ciągu roku w następujących terminach:
1) 1 marzec – 30 kwiecień;
2) 1 październik – 30 listopad.
Rozdział X
Dodatkowe warunki dotyczące ułatwienia prowadzenia selektywnego zbierania odpadów przez osoby niepełnosprawne, w szczególności niedowidzące
1. Właściciel nieruchomości w celu ułatwienia selektywnego zbierania odpadów przez osoby niedowidzące jest zobowiązany do oznakowania pojemników przeznaczonych na gromadzenie określonej frakcji odpadów w sposób umożliwiający ustalenie oznaczenia pojemników, w szczególności poprzez stosowanie naklejki z opisem w alfabecie Braille’a lub piktogramy w kontrastowych kolorach.
2. Oznakowania pojemników, o których mowa wyżej, dokonuje się po otrzymaniu zgłoszenia zapotrzebowania od mieszkańca budynku korzystającego z tych pojemników.