Szanowni Mieszkańcy, dziś spieszymy z ważnym komunikatem dotyczącym funkcjonowania naszego miasta i komfortu życia jego mieszkańców. Sukcesem zakończyły się ponad dwuletnie starania samorządu Miasta Zielonka o zaprojektowanie zjazdu z drogi 631 do cmentarza w Zielonce.
Wykonany projekt modernizacji drogi wojewódzkiej nr 631, na zlecenie inwestora, czyli Mazowieckiej Dyrekcji Dróg Wojewódzkich, nie zakładał budowy miejsc postojowych w obrębie cmentarza, a wręcz przeciwnie - przewidywał całkowitą likwidację możliwości postoju. Co ważne i nie bez znaczenia dla rozwoju Zielonki - w poprzedniej kadencji niestety nie zadbano skutecznie o korzystne dla Zielonki rozwiązania drogowe w tym projekcie, a w szczególności o zaprojektowanie zjazdu z drogi wojewódzkiej 631 na cmentarz i w efekcie powstał projekt przebudowy Alei Piłsudskiego w Zielonce, nieuwzględniający realnych potrzeb mieszkańców Zielonki. Chyba każdemu z nas trudno w to uwierzyć, iż doszło do tak absurdalnych decyzji czy też zaniechania działań na rzecz interesu Miasta Zielonka i jego mieszkańców.
To była niełatwa i długa droga, ale z uporem i determinacją podejmowaliśmy wszelkie możliwe działania, by mieszkańcy Zielonki nie pozostali bez możliwości dojazdu i zaparkowania samochodu przy jedynym cmentarzu w naszym mieście. A tak to właśnie zostało zaplanowane. – powiedział Zastępca Burmistrza Miasta Zielonka Robert Pomorski.
W pierwszych tygodniach mojej pracy w roli burmistrza Zielonki, zapoznałem się z dokumentacją projektową modernizacji drogi nr 631 i z ogromnym zdziwieniem i zatrwożeniem zobaczyłem, iż cmentarz w Zielonce będzie pozbawiony jakichkolwiek możliwości związanych z postojem aut. Przewidziany był jedynie zjazd do bramy cmentarza, ale bez miejsc postojowych, cały pas drogowy obustronnie miał być zagospodarowany. Dlatego bez żadnej zwłoki podjęliśmy działania zmierzające do zmiany zaistniałej sytuacji i usunięcia tego kardynalnego błędu. Nasze starania trwały ponad dwa lata. Wnoszone przez nas prośby i wnioski spotykały się z odmową, ale nie odpuszczaliśmy tematu. Interweniowaliśmy na wszystkie możliwe sposoby aż do skutku. Efektem, nie bałbym się użyć w tym miejscu słowa walki, jest uzyskanie zgody inwestora na zmianę projektu przebudowy drogi, przewidującą zjazd na parking. Co istotne, otrzymaliśmy pisemne potwierdzenie na wykonanie zjazdu. Niezmiernie się cieszymy, iż nasze wielomiesięczne interwencje przyniosły w końcu rezultat i MZDW przystał na nasze wnioski, które z czasem przybierały coraz ostrzejszy ton. Najważniejszy jest jednak końcowy efekt, który z satysfakcją i radością możemy dzisiaj Państwu zakomunikować. – podsumował Burmistrz Miasta Zielonka Kamil Michał Iwandowski.
W tym miejscu należy dodać, iż samorząd Miasta Zielonka podejmował również starania o uwzględnienie w projekcie kilku innych wniosków związanych z przebudową DW 631, a mianowicie:
BEZPIECZNEGO PODZIEMNEGO PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH NA SKRZYŻOWANIU Z UL. DŁUGĄ
Burmistrz Miasta Zielonka wnosił o zaprojektowanie przejścia podziemnego do cmentarza pod DW 631 na wysokości skrzyżowania z ulicą Długą. Takie przejście podziemne naszym zdaniem jest nieodzowne z uwagi na prognozowany wzrost natężenia ruchu na tym odcinku drogi, jak również zapobiegnie powstawaniu zatorów na skrzyżowaniu przy cmentarzu (szczególnie w czasie uroczystości pogrzebowych czy świąt).
BEZKOLIZYJNEGO PRZEJAZDU ROWEREM POD DW 631 W CIĄGU ULIC NADRZECZNA i KUJAWSKA
Burmistrz Miasta Zielonka wnosił o również o zapewnienie możliwości bezpiecznego, bezpośredniego przejazdu rowerem i przejścia pieszych w ciągu ulic Nadrzeczna i Kujawska, co znacznie by wpłynęło na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szczególności rowerzystów poruszających się wykonaną ścieżką rowerową na wale rzeki Długiej. Burmistrz Kamil Michał Iwandowski wskazał jednocześnie Inwestorowi, iż Miasto Zielonka, ze względu na tak niebezpieczny obszar, możliwość współfinansowania tego rozwiązania.
WYJAZDU Z UL. WIEJSKIEJ
Kolejną kwestię stanowiła zmiana zaproponowanego rozwiązania braku możliwości wyjazdu i wjazdu w ul. Wiejskiej z DW 634. Wyjazd z tej ulicy mógłby odbywać się na podstawie regulacji ruchu drogowego poprzez ustanowienie nakazu skrętu w prawo. Takie rozwiązanie znacząco ułatwiłoby naszym mieszkańcom funkcjonowanie w tym rejonie Miasta. Ponadto przyczyniłoby się do udrożnienia ruchu w ul. Mareckiej, która przy braku wyjazdu z ul. Wiejskiej stanie się ulicą odbierającą ruch z tego rejonu.
OBSŁUGI KOMUNIKACYJNEJ DZIAŁEK NR 83/1 i 83/2
Interwencje samorządu Zielonki dotyczyły też obsługi komunikacyjnej działek nr 83/1 i 83/2 w obrębie 4-90-01.
Niestety, mimo wielokrotnych rozmów, pism i spotkań nie uwzględniono naszych wniosków, gdyż prawda jest taka, iż etap konsultacji i wnoszenia wniosków do projektu już dawno temu minął, w poprzednich kadencjach był odpowiedni czas, by zabezpieczyć w projekcie interes Miasta i jego mieszkańców. Projekt powstał, został zatwierdzony przez Inwestora i uzgodniony przez wszystkie instytucje i organa, wpływające na wydanie pozwolenia na budowę. Stąd też tak trudna była walka o zaprojektowanie wjazdu. Jednak ten element stanowił priorytet. Miasto przedstawiło jasno i precyzyjnie stanowisko, iż bez tej zmiany Inwestor miałby znacznie utrudnioną realizację inwestycji na terenie Zielonki.
Etap projektowy wjazdu na cmentarz mamy zakończony sukcesem, teraz przechodzimy na kolejny front, a mianowicie podejmujemy równie intensywne działania na rzecz budowy nowego parkingu przy cmentarzu w Zielonce. Będziemy potrzebować Państwa wsparcia w postaci podpisów pod petycją, ale temu tematowi poświęcimy odrębny artykuł, który ukaże się w połowie tego tygodnia.
Poniżej zamieszczamy aktualny plan sytuacyjny, obejmujący zjazd na przyszły nowy parking z nowym, uporządkowanym zagospodarowaniem terenu wokół cmentarza w Zielonce. Będzie o co walczyć, gdyż chcemy, by powstało 250 miejsc postojowych, miejsce na pawilony handlowe, 2 miejsca na autokary, strefy z miejscami postojowymi dla osób niepełnosprawnych.