Modernizacja ulicy Długiej to temat, który jest często poruszany przez mieszkańców. Najczęściej pada pytanie o termin rozpoczęcia tej inwestycji. Miasto już od 2018 roku prowadzi prace projektowe zmierzające do przebudowy tej drogi. Jest to jednak proces trudny i złożony, na który wpływ ma wiele czynników.
Obecny stan ulicy bezwzględnie wymaga interwencji. Inwestycja ta jest wyczekiwana przez mieszkańców, ale ma również strategiczne znaczenie dla całego systemu komunikacyjnego miasta.
KIEDY rozpoczął się proces inwestycyjny modernizacji ul. Długiej?
Proces ten ruszył w 2018 roku. Warto wiedzieć, iż każdy proces inwestycyjny prowadzony przez Miasto składa się z trzech zasadniczych etapów. Pierwszy z nich polega na wypracowaniu założeń koncepcyjnych, drugi na opracowaniu przez uprawnionych projektantów koniecznej i kompletnej dokumentacji, zezwalającej na rozpoczęcie trzeciego etapu, czyli prac budowlanych w terenie.
JAK DŁUGO trwają działania przygotowawcze i jakich czynności wymagają?
Prace na tym etapie są najbardziej czasochłonne. W szczególności czynności związane z opracowaniem kompletnej dokumentacji technicznej przez uprawnionych projektantów wymagają długiego przedziału czasowego. Etap ten jest niezwykle złożony i zależny od wielu aspektów.
W ramach działań przygotowawczych podejmowane są wiążące decyzje, które rzutują na całą inwestycję - analizowane są kwestie ekonomiczne rozwiązań projektowych, zgodności z przepisami prawa i warunkami technicznymi. Ponadto, chcemy zwrócić uwagę, iż w tej kadencji samorządu powstałe wstępne wersje koncepcji zawsze konsultowane są z mieszkańcami. Na podstawie zgłoszonych wniosków wprowadzane są do koncepcji zmiany, na które pozwalają techniczne przepisy prawne. Efektem konsultacji jest wspólnie z mieszkańcami wypracowana ostateczna wersja koncepcji, będąca podstawą dla projektantów do opracowania projektów branżowych, uwzględniających rozwiązania koncepcyjne.
Następnym krokiem, podejmowanym w ramach procesu przygotowawczego przez uprawnionych projektantów, są czynności związane z opiniowaniem i uzgadnianiem dokumentacji. Zobligowani są oni również do uzyskania dodatkowych decyzji, odstępstw, zwolnień i innych zaświadczeń wymaganych odrębnymi przepisami prawa. Tworząc projekty budowlany i techniczny modernizacji drogi, projektanci muszą uwzględnić zarówno projektowaną, jak i istniejącą infrastrukturę sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej, elektrycznej czy teletechnicznej. Na tym etapie projektowania pojawiają się kolizje pomiędzy poszczególnymi sieciami infrastruktury technicznej. To niestety ma też duży wpływ na długość procesu przygotowawczego, gdyż projektanci muszą znaleźć rozwiązania likwidując kolizje, a następnie uzgodnić je z właścicielami poszczególnych sieci.
Zazwyczaj ze względu na nieuregulowane stany prawne gruntów, pojawiają się także kolizje z ogrodzeniami nieruchomości należących do mieszkańców. W takim przypadku, by móc spełnić warunki techniczne określone w rozporządzeniach dotyczących budowy dróg, należy zaplanować przebudowy ogrodzeń i dodatkowo uzgodnić je z właścicielami poszczególnych nieruchomości.
PROBLEMY z nieuregulowanym stanem prawnym własności gruntu pod drogę
Wyjaśnienie kwestii własnościowych gruntu jest początkiem całego procesu inwestycyjnego w zakresie budowy czy modernizacji dróg. Niestety, w ponad 90% planowanych inwestycji drogowych w Zielonce, pojawia się problem z nieuregulowanym stanem prawnym gruntów pod ulicę i pas drogowy. Nie inaczej jest w przypadku ulicy Długiej. Sytuacja ta komplikuje prowadzenie procesu inwestycyjnego i znacznie wydłuża działania przygotowawcze – na etapie opracowania kompletnej dokumentacji technicznej.
Brak uregulowania stanu prawnego własności powoduje, iż konieczne stają są dodatkowe podziały nieuregulowanych nieruchomości. Podziały te muszą zostać zaakceptowane i zatwierdzone przez Starostwo Powiatowe. Proces ten jest poprzedzony dogłębnymi badaniami hipoteczno-katastralnymi realizowanymi przez jednostkę wykonawstwa geodezyjnego. Następnie, po wydaniu stosownych decyzji o przejęciu przez Miasto gruntu pod pas drogowy, Miasto zobowiązane jest do wypłaty należnych odszkodowań właścicielom na podstawie wykonanego operatu szacunkowego przez Starostwo Powiatowe.
SPECYFIKA procesu inwestycyjnego ul. Długiej
Ulica Długa ma długość 850 m. Łączy dwie kategorie dróg: powiatową (ulicę Wolności) oraz wojewódzką (drogę nr 631 – Aleję Piłsudskiego). Droga powiatowa obecnie jest modernizowana przez Powiat Wołomiński. Jeszcze przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych Lipowej i Wolności, Miasto musiało skonsultować i uzgodnić z Powiatem rozwiązania projektowe ul. Długiej w zakresie włączenia jej do ulicy Wolności. Tożsama sytuacja dotyczy drogi wojewódzkiej nr 631. Województwo mazowieckie od dłuższego czasu prowadzi złożone prace koncepcyjne dotyczące modernizacji tej drogi – złożone ze względu na długość tej drogi i jej przebieg przez obszary wielu miast i gmin (Ząbek, Marek, Zielonki, Nieporętu). W związku z tym projektanci ul. Długiej byli również zobowiązani do prowadzenia uzgodnień z Województwem Mazowieckim w celu wypracowania rozwiązań technicznych w zakresie włączenia tej ulicy w drogę wojewódzką. Proces uzgodnień z dwoma jednostkami samorządu terytorialnego tj. Powiatem Wołomińskim i Województwem Mazowieckim był długotrwały, przeciągał się o kolejne miesiące.
Nie bez znaczenia dla etapu dokumentacyjnego w procesie inwestycyjnym ulicy Długiej jest trwający stan epidemiczny. Wprowadzone obostrzenia sanitarne i dostosowane do nich regulacje prawne spowodowały długookresowe wyłączenia z regularnej pracy urzędników odpowiedzialnych za kwestie projektowe w urzędach wojewódzkim i powiatowym. Taka sytuacja znacznie wydłużyła okres oczekiwania na wydanie koniecznych uzgodnień.
Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na czas trwania działań przygotowawczych było konsultowanie z mieszkańcami przewidywanych rozwiązań projektowych. Pamiętajmy, iż ulica Długa przebiega obok dużego osiedla, a mieszkańcy byli żywo zainteresowani tematem modernizacji drogi dojazdowej do ich miejsca zamieszkania. Liczne wnioski skierowane do Urzędu przez mieszkańców tego osiedla, po dokonaniu analizy prawno-technicznej, w miarę możliwości były sukcesywnie wprowadzane do projektu. Mimo, iż te uwagi i propozycje nieznacznie zmieniały koncepcję na poszczególnych odcinkach ul. Długiej, to jednak wymuszały prowadzenie ponownych uzgodnień, zarówno z właścicielami sieci jak i zarządzającym ruchem drogowym tj. Powiatem Wołomińskim.
Cenne przyrodniczo DRZEWA w pasie drogowym ul. Długiej
Projektując budowę czy modernizację dróg, Miasto kładzie duży nacisk na zachowanie w maksymalnym stopniu drzewostanu. W przypadku ul. Długiej szczególną uwagą objęliśmy wiekowe dęby - pomniki przyrody, które rosną na trudnych odcinkach tej ulicy, czyli przy zakrętach i skrzyżowaniach. Miasto razem z projektantami szukało takich rozwiązań technicznych, które pozwolą na zachowanie tych cennych przyrodniczo drzew, jak również spełnią warunki techniczne dotyczące budowy dróg umożliwiające uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Proponowane rozwiązania w zakresie przyszłej modernizacji drogi z uwzględnieniem pozostawienia dębów w pasie drogowym, również wymagały szeregu uzgodnień, co wydłużało całą procedurę.
Na czas wypracowania akceptowalnych przez organ nadzorczy rozwiązań w zakresie pozostawienia drzew w pasie drogowym Długiej miały też wpływ kwestie proceduralne. Zgodnie z obowiązującym prawem, koniecznym było wypracowanie i przyjęcie uchwałą Rady Miasta Zielonka lokalnych zasad prowadzenia modernizacji tej drogi w bezpośrednim sąsiedztwie pomników przyrody – dębów szypułkowych, bez szkody dla ich walorów przyrodniczych. Takie zasady oraz obowiązki dla przyszłego wykonawcy zostały opracowane i przyjęte w drodze uchwały przez Radę Miasta Zielonka oraz przekazane do organu nadzorczego – Starosty Wołomińskiego, jako część niezbędnej dokumentacji do uzyskania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.
JAKIE ZMIANY planowane są w ramach modernizacji ul. Długiej?
Rozbudowa drogi wymagać będzie wielu zmian w dotychczasowym kształcie ul. Długiej, co znacznie poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym w tej okolicy.
W RAMACH MODERNIZACJI ULICA DŁUGA ZYSKA:
nową jezdnię o szerokości 5,5m,
obustronne chodniki o szerokości zmiennej – od 2,0 m do 2,5 m, z lokalnym zawężeniem do 1,25 m (częściowo będą przylegać do jezdni, częściowo oddzielone będą pasem zieleni),
poszerzone łuki zakrętów, które teraz stanowią wąskie gardło i utrudniają płynność ruchu,
dwie zatoki autobusowe pomiędzy ulicami Bema i Nauczycielską,
zatokę do parkowania prostopadłego dla 17 samochodów,
dodatkowe zatoki postojowe do parkowania równoległego, na wysokości budynków 8 i 11 – łącznie 8 miejsc postojowych,
dodatkowy parking pomiędzy drogą wojewódzką nr 631 a garażami, przewidziany na 27 miejsc postojowych,
10 miejsc postojowych pomiędzy blokami nr 1 i 14 oraz 3 miejsca do parkowania równoległego na wysokości bloku nr 14,
cztery przejścia dla pieszych, z których jedno zostanie wyniesione, a pozostałe wyposażone będą w azyle – czyli niewielkie wysepki, ułatwiające bezpieczne przejście pieszym,
indywidualne zjazdy do posesji,
nową kanalizację deszczową,
budowę niezależnego oświetlenia ulicznego wraz z doświetleniem przejść dla pieszych.
Obecnie, wchodzimy w ostatnią fazę projektową. Wykonawca, po dopracowaniu projektu i jego akceptacji przez organ nadzorczy, rozpoczął etap uzyskiwania pozwolenia na budowę w Starostwie Powiatowym. Proces ten realizowany jest w procedurze ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), dla którego podstawą prawną jest specustawa (Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych). Decyzja ZRID, o którą zabiegamy, to finał długotrwałego procesu planowania budowy drogi. Dla inwestora wydanie tej decyzji oznacza pozwolenie na budowę i zatwierdzenie projektu budowlanego, a także zatwierdzenie podziałów nieruchomości. Wówczas można rozpocząć roboty budowlane. Po uzyskaniu tej decyzji, Miasto będzie wnioskować o dofinansowanie realizacji modernizacji z rządowych funduszy. Pamiętajmy, iż jest to długi odcinek drogi, którego budowa generuje kilkunastomilionowe koszty, trudne do udźwignięcia wyłącznie przez budżet Miasta Zielonka.
Reasumując, prace przygotowawcze są stale prowadzone – wiąże się to z licznymi spotkaniami, odprawami technicznymi, uzgodnieniami w różnych instytucjach. Niestety wszystkie te elementy wpływają na długość trwania działań przygotowawczych.
Inwestycja ta jest niezwykle ważna i konieczna, nie tylko ze względu na wagę ulicy Długiej dla skomunikowania północnej części Zielonki, ale również reprezentacyjną jej rolę – jest ona pierwszym, po zjeździe z trasy S8, połączeniem ze zurbanizowaną częścią Zielonki. Żmudny proces przygotowawczy, który prowadzimy, obliczony jest na maksymalizację korzyści i rozwiązań, które znacznie podniosą komfort mieszkańców i pozwolą zachować cenne pomniki przyrody.
O każdym kolejnym etapie inwestycji po uzyskaniu wymaganych zgód, będziemy Państwa informować na bieżąco za pomocą naszych kanałów komunikacji – portalu zielonka.pl i Facebooka.