Miasto otwiera procesy inwestycyjne dla kolejnych ulic Zielonki. W ostatnich dniach zakończyliśmy budowę ulicy Focha oraz wprowadziliśmy na teren budowy wykonawcę modernizacji ulicy Armii Krajowej. Teraz przyszła kolej na ulice Paderewskiego i Ossowską.
W minionym tygodniu podpisane zostały umowy z projektantami. Choć inwestycje są od siebie niezależne i ulokowane w różnych częściach miasta, ich proces inwestycyjny będzie przebiegał podobnie.
W środę, 8 września, podpisana została umowa na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektu budowlanego oraz projektów wykonawczych rozbudowy i przebudowy ul. Paderewskiego z podziałem na dwa etapy:
- od starej bocznicy kolejowej do ulicy Bankowej;
- od ul. Bankowej do granic administracyjnych Miasta Zielonka.
Projekt obejmie:
- jezdnię z betonu asfaltowego oraz chodnik dwustronny, w przypadku dostępności terenu - pasy zieleni,
- oświetlenie drogowe oraz doświetlenie miejsc dla pieszych,
- kanalizację deszczową,
- usunięcie kolizji z istniejącym uzbrojeniem terenu,
- kanał technologiczny,
- elementy uspokojenia ruchu drogowego.
Co ważne, projektant został zobligowany do zaplanowania rozwiązań uwzględniających maksymalne zachowanie drzewostanu. Jak przy każdym procesie inwestycyjnym prowadzonym w obecnej kadencji, na etapie przygotowania dokumentacji technicznej, odbędą się konsultacje z mieszkańcami, którym zostanie zaprezentowana wstępna koncepcja budowlana. Razem z Państwem przepracujemy zaplanowane przez projektanta rozwiązania modernizacyjne drogi.
Natomiast w piątek, 10 września, podpisana została umowa na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektów budowlanych oraz projektów wykonawczych rozbudowy i przebudowy ul. Ossowskiej, na odcinku od mostu na rzece Długiej do skrzyżowania z ul. Turowską wraz z budową ul. Korczaka i ul. Turowskiej.
Projekt zakładać będzie dwie koncepcje przebudowy ulicy Ossowskiej. Wariant pierwszy przewidywać będzie:
- chodnik wraz z pasem zieleni po jednej stronie jezdni;
- z drugiej strony jezdni ścieżkę rowerową i chodnik lub ciąg pieszo-rowerowy.
W drugim wariancie przewidziany jest jedynie chodnik po obu stronach jezdni. W obu rozwiązaniach projektowych, ulica Korczaka uwzględniona jest jako ciąg pieszo-jezdny, zaś w ulicy Turowskiej planujemy: jezdnię i osobny ciąg pieszo-rowerowy.
Proces projektowy krok po kroku
Opracowanie projektu wraz z kompletną dokumentacją uzgadniającą ten projekt z wieloma instytucjami stanowi pierwszy etap całego procesu inwestycyjnego, który jest niezwykle złożony i czasochłonny. Związane jest to z wielowątkowością procesu oraz zaangażowaniem wielu organów, które przepisami prawa są umocowane do wydawania decyzji w zakresie poszczególnych elementów lub całości planowanej inwestycji.
W przypadku projektów ulicy Ossowskiej i Paderewskiegono nakładają się projekty kilku branż: tj: drogowej, energetycznej, sanitarnej i teletechnicznej. Projektanci, opracowując koncepcje dróg, określą występujące kolizje z projektowanym układem drogowym. Następnie wystąpią o warunki techniczne do poszczególnych zarządców sieci. Czas uzyskania takich warunków jest trudny do oszacowania. Jednak dopiero po uzyskaniu tych informacji, projektant może rozpocząć stricte etap projektowania. Po wykonaniu projektu ponownie musi wystąpić do gestorów sieci o uzgodnienie projektu i potwierdzenie zgodności projektu danej branży z uzyskanymi warunkami. Dopiero po zakończeniu tego etapu znany jest kształt drogi, czyli tzw. geometria. Ta z kolei podlega również opiniowaniu przez Powiatowego Inżyniera Ruchu, którego decyzje także wpływają na ostateczny kształt drogi. Co więcej, może wystąpić sytuacja, gdzie pojawi się konieczność odstąpienia od warunków technicznych (np. zmniejszenie szerokości chodnika wynikające z uwarunkowań terenowych). Wówczas projektant musi wystąpić o dodatkowe odstępstwo do ministerstwa.
Na wydłużenie procesu projektowego wpływają również konsultacje z mieszkańcami. Jest to stały element każdego postępowania przygotowawczego w zakresie inwestycji drogowych, wdrożony do bieżącyh prac projektowych na początku tej kadencji. Konsultacje mają na celu poznanie opinii osób, które bezpośrednio i na co dzień będą korzystać z infrastruktury drogowej. Wnioski zebrane po spotkaniu z mieszkańcami są analizowane z projektantem, a następnie, w przypadku możliwości techniczno-prawnych i finansowych, uwzględniane w projekcie.
Na czas opracowania projektu wpływa również ilość podziałów nieruchomości lub regulacji granic pasa drogowego, co jest określone dopiero po opracowaniu ostatecznej koncepcji drogi i po zaopiniowaniu geometrii w Starostwie Powiatowym.
W przypadku ulicy Paderewskiego, jej szerokość pozwala na zaprojektowanie drogi na większości jej długości zgodnie ze standardami. Regulacji własności będą wymagać jedynie działki, które znajdują się w użytkowanym pasie drogowym. Nie zakładamy w tym przypadku znacznej ilości przebudowy ogrodzeń, a tylko regulację granic do linii istniejących ogrodzeń. Jednak należy pamiętać, że ilość ogrodzeń do przebudowy określi dopiero zatwierdzona ostateczna koncepcja.
W przypadku ul. Ossowskiej, sytuacja jest bardziej skomplikowana, ponieważ projektant zobligowany jest do przedstawienia dwóch koncepcji projektowych. Tym samym zajętość terenów prywatnych określi dopiero wybrana do realizacji koncepcja. Oba warianty różnią się od siebie szerokością pasa drogowego. Jeden z wariantów (zawierający ścieżkę rowerową) będzie wiązał się ze znaczną przebudową ogrodzeń i zajętością terenów prywatnych. Jednak wszelkie decyzje będą podejmowane po konsultacji z mieszkańcami.
W obu przypadkach ulic Ossowskiej i Paderewskiego, przewidziane jest uzyskanie decyzji zezwalającej na realizacje inwestycji drogowej w ramach specustawy drogowej.
Aktualny widok ulicy Paderewskiego:
Tak obecnie wygląda ulica Ossowska: